Island 2010
IMG_5974 IMG_5978 IMG_6014 IMG_6017 IMG_6026
IMG_6046 IMG_6049 IMG_6051 IMG_6052 IMG_6054
IMG_6057 IMG_6058 IMG_6061 IMG_6067 IMG_6072

Se billederne som diasshow HER!

Torsdag d. 16/09-2010
Efter at have afleveret ungerne og ordnet det sidste, kørte Rasmus os i lufthavnen. Vi fik hurtigt tjekket ind og kom igennem security næsten uden problemer. Birgitte satte bibberen i gang og måtte kropsvisiteres. Bæltet var formentlig synderen. Efter en god gang frokost gik vi til gaten, hvor vi ventede ca. en halv time inden vi gik om bord på flyet. Vi sad på række fem, Birgitte ved vinduet. Vejret var forholdsvist klart, så vi så Hvidovre tydeligt. Turen gik hurtigt nordover så kort efter at vi havde passeret nordkysten af Sjælland, fløj vi over Anholt, Læsø og dernæst Skagen. Siden blev det Sydnorge og formentlig Færøerne inden vi fik øje på sydøst-Island. Vi kunne tydeligt se den kæmpestore gletsjer Vatnajökul med alle dens udløbere. Vi landede i Keflavik præcis til tiden, 14.10 lokal tid, i det flotteste vejr med ca. 9 grader. Island ligger i en tidszone der er to timer bagud i forhold til Danmark. I lufthavnen vekslede vi til Islandske kroner (1 DKK = 0,05 ISK).

Vi blev hentet af Ruth fra Iceland Excursions, som kørte os de ca. 15 minutter til Den Blå Lagune (Bláa lónið), hvor vi krøb i det minimum 38 grader varme vand ca. kl. 16.15. Vi smurte os med muddermasker, flød rundt i det meget salte vand og svømme så tæt på kilden med det kogende vand som vi kunne. Vi fik glas koldt mousserende vin fra baren og nød oplevelsen af det varme vand, den kølige luft og de smukke, særprægede omgivelser.

Kl. 19 blev vi atter hentet af Ruth, som kørte os til vores hotel (Plaza) i hjertet af Reykjavik. Vi tjekkede ind på vores fine værelse og gik straks ud for at spise. Vi spiste på baren Balthazar lige på den anden side af gaden. Vi fik begge den lækreste grillede laks med en mørk islandsk øl til. Vi var overraskede over prisen, 6100 ISK (ca. 305 DKK) som vi fandt ret billig. Efter maden kiggede vi på motorcykler, da byens MC-blæreplads tilsyneladende lå 10 meter fra vores hotelværelse. Men de kan sørme også godt være det bekendt, sikke nogle maskiner! Vi tog os en kop kaffe på hotellet inden vi kl. 23 gik ud for at spotte nordlys. Desværre var det blevet overskyet, så vi gik tilbage til hotellet og gik til køjs efter en indholdsrigdag.

NB: vi bemærkede en speciel lugt, muligvis svovl, som åbenbart er en del af de islandske omgivelser.

Fredag d. 17/9-2010
Fredag morgen havde vi sat vækkeuret til kl. 06, som vækkede os efter en god nats søvn. Vi gik ned til morgenmad kl. 07 og tog for os af den lækre buffet.

Omkring kl. 08.30 blev vi hentet af Island Excursions, som skulle tage os med på en 8 1/2 timers lang tur. Vores guide hed Steinur og han fortalte os kort om Islands historie. Island løsrevet sig endeligt fra Danmark i 1944 og blev derefter en republik. Islands vigtigste erhverv er fiskeri, teknologi (herunder i høj grad geotermisk teknologi) og turisme, som er den hurtigstvoksende sektor. Ca. 90 % af husene i Island er opvarmet af via geotermik (varmt vand).

Turens første stop var i nationalparken Thingvellir, hvor et parlament blev stiftet i 930. Dette parlament eksisterer stadig i moderne form og er dermed det ældste eksisterende parlament, der stadig er i brug. Området ved Thingvellir ligger hvor to kontinentalplader (den amerikanske og et pladefragment, der ligge ved den eurasiske plade) trækker sig fra hinanden. Dette giver et særpræget landskab, hvor et stort område ligge væsentlig lavere grundet nedsynkning. En stor del af dette område opfyldes af islands største sø, Thingvellirvatn, der næres af en bræ ca. 40 km væk. Vandet fra bræen siver mod søen gennem de porøse lavalag under jorden. Vandet er således fint filtreret og deraf meget klart, så man kan være heldige at se fisk, evt. ørreder. Søens vandtemperatur er omkring 6 grader. Vejret var superflot, klart med køligt omkring 10 grader.

Efter en time i nationalparken kørte vi videre mod Gullfoss. Turen mod Gullfoss tog omtrent en time af en vej af skiftende kvalitet. Guiden fortalte, at netop denne vej nedlægges i ganske nær fremtid og erstattes af en ny og bedre. Landskabet er præget af forkrøblede lavamarker med mange huler. På lavaen vokser mos og lav frodigt supppleret af lav vegetation alle i eftersårsfarver. Området er desuden præget af bjerge.

Gullfoss er et imponerende vandfald, hvor det er muligt at komme helt tæt på. Fra toppen af flodlejet ses to store gletchere i det fjerne.

Hjemmefra havde jeg set, at man kunne se Gullfoss live via webcam på Internettet. Vi ringede derfor til Rasmus og bad ham gå ind på den pågældende hjemmeside. Det gjorde ham og sørme om ikke det lykkedes ham at se os vinke! Efter Gullfoss gik turen videre mod gejserområdet. Her findes gejseren over alle gejsere og navnefader til dem alle: Geysir! Geysir er dog ikke voldsom aktiv, da den kun springer ca. en gang om dagen. Til gengæld er nabogejseren Strukkur meget aktiv og springer ca. hvert 5. min. Et virkelig imponerende syn at se en søjle af damp skydes op i omtrent 30 meters højde.

Dernæst gik turen til Skalholt, det tidligere bispesæde for biskoppen i Sydisland.

På turen videre passerede vi et område med udslukte vulkaner, som menes at have været i udbrud for ca. 6000 år siden. Men stadig den dag i dag tøver man med at bygge større boliger i området. Det på trods af, at der ikke har været en dødsulykke i forbindelse med vulkanudbrud siden 1947, hvor en geolog blev ramt af et stort klippestykke, da han filmede lavastrømmen.

Vi gjorde at kort stop ved en kombineret souvinirshop,  cafeteria og drivhus. Med Rasmus' ord: et raller-sted.

Sidste stop inden turen gik tilbage til Reykjavik, var på et geotermisk kraftværk. Kraftværket bruger den varme vand fra undergrunden til at producere varmt vand samt elektricitet (via damp) til Reykjavik. Det varme vand fra undergrunden kan ikke umiddelbart bruges da mineralindholdet ville stoppe rørene til. Derfor bruges vandet til at opvarme koldt vand, der derefter sendes ud til forbrugerne.

Efter 8 1/2 time med mange og forskellige oplevelser kørte vi tilbage til Reykjavik.

Umiddelbart efter busturen gik vi på jagt efter islandsk garn til Sus. Det fandt vi heldigvis i overflod og til den rørende pris af 13 kr pr nøgle. Derefter gik vi op og så den imponerende Hallgrimmskirkja, der knejser på toppen af byen. På vej ned til vores hotel, der ligger kort fra havnen, spiste vi på Italia Restaurant. Sus fik en Calzone og Birgitte en pastaret. Vi fik begge en iskold fadbamse dertil. Efter maden gik vi tilbage til hotellet. Her slappede vi af med en kop kaffe og tv fra Danmark via computeren. Vi fik også overført billeder, skrevet en rejsemail og fik skrevet postkort. Sus fik også hæklet en lap af hendes lækre, nyindkøbte islandske garn.

Omkring kl. 22.30 gik vi atter en tur i håbet om at se nordlys, da det var klart i vejret. Desværre havde vi heller ikke heldet med os denne aften.

Lørdag d. 18/9-2010
Lørdag morgen sov vi forholdsvis længe og efter et lækkert bad (Hvor Sus endelig fik skyllet uvisse sedimenter fra den blå lagune ud af sit hår, som havde haft konsistens af ståluld i et par dage).

Efter morgenmaden gik vi ud for at shoppe. Islændingene sover åbenbart længe om lørdagen, for de fleste butikker åbner først kl 11 (hvis de overhovedet åbner!) Men vi fik købt nogle småting. På vores jagt efter et toilet til Sus, endte vi oppe ved Hallgrimskirkja. Vi besluttede os for at kigge ind. Selve kirkerummet var lukket pga af en barnedåb, men tårnet var åbent. Og da der var elevator næsten til toppen, var beslutningen nem at tage. Fra toppen var der en fantastisk udsigt over Reykjavik og omegn.

Vi gik derefter tilbage til hotellet og klædte os varmt på til næste punkt på programmet: hvalsafari.

Vi sejlede ca. 3O-40 min ud fra Reykjavik havn og der så vi flere flokke af den hvidnæbede? Delfin der sprang omkring. På trods af en længere tids søgen, så vi ikke nogle større hvaler. Men det var morsomt at se delfinerne og sejlturen var dejlig.

Efter vi kom i land gik på et loppemarked i nærheden. Det meste var helt klart raller men Sus fandt da en taske til den formastelige sum af 17,5 DKK!

Aftensmaden spiste vi på et spisested de hed "American Style". Vi fik begge en bøf, ikke turens kulinariske højdepunkt, men den gjorde nu godt.

Vores planlagte Nordlys-tur blev desværre aflyst pga. skyer og regn. Så vi tilbragte aftenen på hotellet, hvor vi slappede af foran tv'et.

Søndag d. 19/9-2010
Søndag morgen vågnede vi forholdsvist tidligt efter en god nats søvn. Vi loggede på computeren og video-chattede med Rasmus og ungerne hjemme i Danmark. Det var rigtig sjovt og ungerne havde travlt med at vise os de fine tegninger de havde lavet.

Efter morgenmaden pakkede vi med besvær alle vore ting gamle som nye. Derefter gik vi en sidste tur i Reykjavik. Vi gik ned til søen Tjørnin, hvor rådhuset ligger smukt ved den ene bred. Dernæst gik vi atter op til Hallgrimmskirkja, hvor vi denne gang fik set selve kirkerummet. Moderne men flot. Vi gik tilbage mod hotellet af byens største handelsgade, Laugavegur, hvor vi fik brugt de sidste islandske kroner.

Lidt før kl. 12 checkede vi ud fra hotellet. Der var lidt forvirring omkring vores tranport til lufthavnen, da den tilsyneladende var kommet for tidligt og kørt igen. Receptionisten ringede dog efter den igen. I mellemtiden blev vi sjanghajet af en anden bus, hvor chaufføren sagde: alle der skal rejse fra Island skal med denne bus! Så vi hoppede på. Det viste sig dog at det var den forkerte bus, da de nu opkrævede os 5000 ISK for turen. Vi havde allerede betalt for transporten til lufthavnen, med det var åbenbart ved et andet selskab. Så vi måtte til lommerne, da vi ikke ville risikere at komme for sent til check-in.

Vi heldigvis nåede check-in i god tid og fik handlet lidt guf og spist frokost inden vi gik om bord på flyet, som fløj planmæssigt.

Turen til Danmark gik glat og vi landede ca. 20.30. Efter at have hentet vores bagage tog Birgitte toget hjemad mens Sus tog en taxa.

Vi har simpelthen haft en fantastisk tur og Island er et herligt ferieland.